Ο παγκόσμιος «παίκτης» της ακτοπλοΐας μπροστά σε νέα κομβικά στοιχήματα
Τη θέση που της αξίζει στον παγκόσμιο θαλάσσιο μεταφορικό χάρτη καταλαμβάνει πλέον η ελληνική Attica Group, καθώς μετά τη συγχώνευση με την ΑΝΕΚ έχει καταστεί η κορυφαία ακτοπλοϊκή εταιρεία στον κόσμο, ενώ μετά το road show στο Λονδίνο, ετοιμάζεται να κάνει άνοιγμα και στους διεθνείς επενδυτές, χωρίς φυσικά να απεμπολήσει την ελληνικότητα του μετοχολογίου της αλλά και του management.
Η Attica Group έχει καταστεί πλέον ο αδιαμφισβήτητος εθνικός πρωταθλητής στη χώρα μας, έχοντας ξεχωρίσει εδώ και πολλά χρόνια στα ακτοπλοϊκά δρώμενα, συνάμα με τη διασφάλιση της απρόσκοπτης συνδεσιμότητας των νησιών, έργο που ασφαλώς είναι ιδιαίτερα κρίσιμης σημασίας σε κοινωνικό, οικονομικό αλλά και εθνικό επίπεδο.
Σε μια συγκυρία τεκτονικών αλλαγών σε διεθνές επίπεδο, με δύο πολέμους εν ενεργεία σε περιοχές όχι μακριά από την Ελλάδα, με την ενεργειακή κρίση να αλλάζει δόγματα και σταθερές δεκαετιών και την πολιτική στις αμυντικές επενδύσεις να αναθεωρείται ταχύτατα, ο ρόλος της ακτοπλοΐας σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, με 5.000 νησιά, εκ των οποίων περίπου τα 130 κατοικήσιμα, είναι ιδιαίτερα κρίσιμος.
Η Ελλάδα, με το 2,2% του ευρωπαϊκού πληθυσμού, αντιπροσωπεύει περίπου το 18% των ευρωπαϊκών ακτοπλοϊκών μεταφορών, ενώ η συνολική συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία εκτιμάται σε πάνω από 16,1 δισ. ευρώ, συμβάλλοντας καταλυτικά και σε όρους απασχόλησης. Η ελληνική ακτοπλοΐα εξυπηρετεί συνολικά 95 νησιά, 44 μικρά νησιά με συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, ενώ μεταφέρει περίπου 12-14 εκατ. τουρίστες κάθε χρόνο, αλλά και 9 εκατ. τόνους εμπορευμάτων.
Το σημαντικότερο κομμάτι από αυτή την «πίτα» έχει η Attica Group, η οποία δραστηριοποιείται στην επιβατηγό ναυτιλία μέσω των SuperFast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways και ΑΝΕΚ Lines, με συνολικά 42 (+2 υπό ναυπήγηση) πλοία που προσφέρουν θαλάσσιες μεταφορικές υπηρεσίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η εταιρεία μπορεί να μεταφέρει καθημερινά 47.473 επιβάτες και είναι ο πρώτος ακτοπλοϊκός στόλος παγκοσμίως σε όρους χωρητικότητας. Επίσης, αποτελεί τον τέταρτο παγκοσμίως σε γραμμικά μέτρα γκαράζ (39.443) για μεταφορά εμπορευμάτων.
Τα πλοία του στόλου της ταξιδεύουν σε τέσσερις χώρες και 62 μοναδικούς προορισμούς, ενώ προσεγγίζουν 71 λιμάνια, εκτελώντας σε ετήσια βάση κατά μέσο όρο πάνω από 13.000 δρομολόγια. Παράλληλα, μεταφέρουν πάνω από 7 εκατ. επιβάτες, 1 εκατ. Ι.Χ. οχήματα και 400.000 φορτηγά αυτοκίνητα ετησίως. Όλα τα πλοία του ομίλου είναι ιδιόκτητα, πλην ενός επιβατηγού – οχηματαγωγού που τελεί υπό μακροχρόνια ναύλωση.
Μεγέθη και επενδύσεις
Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του 9μηνου του 2024, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 27,4% φτάνοντας τα 593,4 εκατ. ευρώ από 465,6 εκατ. το 9μηνο του 2023. Τα κέρδη EBITDA υποχώρησαν στα 93,5 εκατ. ευρώ από 121,3 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη κατήλθαν στα 45,3 εκατ. ευρώ από 59,9 εκατ. ευρώ το 9μηνο του 2023, κυρίως λόγω της ενσωμάτωσης της ΑΝΕΚ, που περιείχε one-off δαπάνες.
Κατά την παρουσίαση του ομίλου στο Λονδίνο η διοίκηση εστίασε στους μακροπρόθεσμους στόχους που αφορούν σε έσοδα 915-925 εκατ. ευρώ το 2029 και EBITDA που θα κινηθούν στα 238-262 εκατ. ευρώ, με το περιθώριο να κινείται στη ζώνη του 27%.
Ο όμιλος σχεδιάζει επενδύσεις σημαντικά άνω του 1,2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 με στόχο τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του στόλου του στον δρόμο για την «πράσινη» μετάβαση.
Στην διάρκεια της παρουσίασης τα στελέχη του ομίλου αναφέρθηκαν στην ολοκλήρωση σημαντικών επενδύσεων, στον προγραμματισμό των πλάνων ανάπτυξης του, καθώς επίσης και στον τουριστικό τομέα της Ελλάδας ο οποίος στην διάρκεια των τελευταίων ετών παρουσιάζει συνεχώς ανοδικές τάσεις. Επίσης αναφέρθηκαν και στο άνοιγμα που έχει κάνει ο όμιλος στον τομέα της φιλοξενίας με την απόκτηση ξενοδοχείων. Βεβαίως, το συντριπτικό ποσοστό των εσόδων της Attica Group προέρχονται από τα εισιτήρια και το μεταφορικό έργο και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει με το άνοιγμα στα ξενοδοχεία.
Οι νέες επενδύσεις
Όπως ανακοινώθηκε στο Capital Day στο Λονδίνο, η εταιρεία σχεδιάζει την κατασκευή έξι νέων πλοίων τα επόμενα χρόνια. Η Attica Group δρομολογεί την απόκτηση δύο νεότευκτων πλοίων τύπου E-Flexer μέσω συμφωνίας με τη σουηδική Stena RoRo. Τα πλοία αυτά θα ναυλωθούν μακροχρόνια, με δικαίωμα αγοράς και θα εξυπηρετούν τις γραμμές της Αδριατικής. Τα E-Flexer είναι σύγχρονα πλοία υψηλής ενεργειακής απόδοσης, σχεδιασμένα για τη βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης και τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Παράλληλα, σχεδιάζει την κατασκευή τριών ταχύπλοων catamaran τύπου Aero, που θα καλύψουν τις γραμμές του Αργοσαρωνικού, αντικαθιστώντας παλαιότερα σκάφη με πιο σύγχρονες, αποδοτικές και φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές. Τα Aero catamaran είναι γνωστά για την υψηλή ταχύτητα και τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, καθιστώντας τα ιδανικά για τις ανάγκες των συγκεκριμένων δρομολογίων.
Επιπλέον, δρομολογεί τη ναυπήγηση ενός συμβατικού πλοίου που θα προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες συνθήκες των δρομολογίων στο Αιγαίο. Το νέο πλοίο θα έχει αυξημένη χωρητικότητα, βελτιωμένες ανέσεις για τους επιβάτες και τεχνολογίες που θα συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Η σημερινή κεφαλαιοποίηση της Attica Group στο χρηματιστήριο ανέρχεται σταθερά πάνω από 550 εκατ. ευρώ, ενώ η τιμή της μετοχής βρίσκεται στα 2,42 ευρώ. To 2024 είχε χαμηλό στα 1,8950 ευρώ από τις 31 Ιανουαρίου, δηλαδή πριν από περίπου 13 μήνες, ενώ το υψηλό ήταν στα 2,63 ευρώ στα οποία έκλεισε στις 26 Ιουλίου.